Patrimonia'm

Vivim amb  la Muralla Romana

 

Aquest és el tercer curs que l’ escola duu a terme el Projecte Patrimonia’m.

L’alumnat de sisè de primària de l’escola Baixeras dedica una bona part de l’horari escolar i extraescolar a conèixer la Muralla Romana de Barcino. El suport del Projecte Patrimonia’m del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona ha estat indispensable per tirar-ho endavant.

 

Despertar l’interès, la curiositat i les ganes de saber sobre l’arquitectura, l’urbanisme i la historia que ens envolta és el nostre objectiu. Que l’alumnat es pregunti: “què es això?”,  “això per què?”, “i abans què?”, “podem anar?”, “entrem?”...  És la nostra fita.

 

El nostre alumnat prové de diferents països. Alguns nens i nenes fa entre dos i tres anys que són aquí i coneixen poc la cultura catalana actual.  Els  hi costa viatjar en el temps, el domini de la llengua catalana és mínim, molts d’ells tenen una llengua materna que no prové del llatí... Però tots i totes viuen al barri, al voltant, dins o fora de la Muralla Romana. Per tant, estava clar: la Muralla Romana seria la nostra excusa, la nostra aliada.

 

Hem incorporat “La Muralla” al projecte curricular del centre i dins de les hores de medi i de manera transversal amb altres àrees ens dediquem a treballar les activitats proposades.  Veure, mirar, observar, passejar, preguntar són les millors eines pedagògiques amb les que hem comtat.

Hem creat també un personatge: l’Aspàsia, què és una nena esclava, que ens acompanya en les nostres visites i aventures.

En els nostre projecte es contemplen activitats com:

 

  1. Situar el traçat de la muralla romana en el barri, els carrers, les portes, l’aqüeducte, les restes romanes que es troben dins i fora.
  2. Conèixer la vida quotidiana de l’època romana; algunes paraules que vénen del llatí; les parts d’una ciutat romana i les seves funcions, comparant-les amb la ciutat actual; les classes socials d’aleshores, la distribució de l’aigua abans i ara; algunes de les creences; l’agricultura; els números romans; conceptes de geometria...
  3. Realitzar tallers de jocs romans, de cuina, d’ungüents i  una pel·lícula, que sota el títol “El secret del Baixeras”, ens ha  permès treballar el llenguatge audiovisual, la interpretació, l’ expressió corporal, la manipulació de  programes informàtics...

 

La implicació amb el Museu de Història ha estat fonamental, i el fet que l’alumnat es converteixi convertit en Patrimoniadors i Patrimoniadores comporta que nois i noies de dotze anys vagin a “xafardejar” pel Museu durant moltes tardes com activitat lliure. S’han convertit en guies i expliquen el que saben de la muralla a la resta de nens i nenes de la escola, a les famílies i als nouvinguts.  Se la senten seva, es senten importants i coneixedors de la història.

 

Miren les pedres, les parets, el seu carrer, el seu barri.. pensant que ells i elles també formen part de la història d’aquesta ciutat.

          

 

Escola Baixeres